
Contents

Foreword by A. Ross Johnson ix

Preface xiii

Acknowledgments xv

1.   The Lowest Ebb 1

2.   Recovery in the Sixties 11

3.   Tensions in the West 33

4.   New Beginnings—In Washington and Munich 45

5.   Approaches, Attitudes, Audiences 55

6.   News and Research 71

7.   Nationalism, Anti-Semitism, and Common Sense 85

8.  Communism in Nonstop Decay 95

9.   Alarums and Excursions 109

10. The Sea Change 115

11. People and Memories 121

Epilogue: Over Too Soon 127

Notes 134

Index 135



1

The Lowest Ebb

“Do you read much poetry?” It was hardly a question I expected to 
be asked in my first two minutes at Radio Free Europe. It was put 
to me, not in the Radio proper, but in its reception space just inside 
the main entrance.

I noticed that my questioner had a book of verse in his hand. 
I had come in and taken the chair next to his, probably disturbing 
him. He was American, a nice man and obviously not too hurt by 
my philistine shrug in response to his question. He was escorted 
through reception before I could explain this lacuna in my education. 
The next time I saw him he was behind a desk in the Central News 
Room. Radio Free Europe, I soon learned, was a place of diverse 
culture.

This was July 1957 and I was at RFE’s portals for two reasons. 
My presence in Munich was the result of a successful response to 
an advertisement in the Manchester Guardian several months before 
for a deputy editor of Historical Abstracts, an English-language 
historical journal based in Munich. Almost no sooner had I arrived 
in Munich than both Historical Abstracts and I realized that we had 
both made a serious mistake. My wife Margaret and I were resigned 
to returning to England with burdened brow and tails between our 
legs. But just a few days before we were scheduled to go home we 
went to a party at the home of the British consul general in Munich 
to celebrate the Queen’s Birthday. There a sympathetic American 
elicited my hard luck story from me.



2	 Radio Free Europe

“Have you thought of Radio Free Europe,” he asked. I had not. 
I had only heard of Radio Free Europe for the first time in 1954. 
One of its propaganda balloons, meant to be heading for Eastern 
Europe, had blown far off course and landed on a Scottish farmer’s 
land in Perthshire. He had its message translated and then wrote 
an irate letter to the Manchester Guardian demanding to know what 
the devil was going on. (In fairness to Radio Free Europe I should 
say that the sponsor of this lunatic balloon scheme was a smaller 
associate organization separate from it.) Later, I heard about RFE 
during and after the Hungarian Revolution.

My sympathetic American immediately marched me off to meet 
another American who worked at Radio Free Europe. Then the 
briefest of conversations was followed by an invitation to come to 
the Radio next morning to meet the “Head of Information.” Hence 
my presence –– a rather nervous one –– in RFE’s reception.

My nervousness only increased when I met the Head of 
Information. He was obviously more nervous than I was. I 
answered three questions, and then he signaled that the interview 
was over by producing a comb and passing it through his far from 
plentiful hair. It was apparently his way of ending interviews. I 
waited briefly in his outer office, and then his secretary took me 
up to my first Radio job. I then met my first RFE boss, a Scotsman 
named Iain MacDonald, who in the 1970s covered the early stages 
of the Conference on Security and Cooperation in Europe. He was 
to prove a true colleague and a journalist of real analytical ability.

My job was mainly correcting the written English of RFE’s East 
European staff. I certainly improved my own English in doing so, 
and I met a large number of the staff concerned. It was excellent 
preparation for my long Cold War career. I was fascinated by the 
backgrounds of the East European staff, deeply impressed by 
their basic honesty, and humbled by the breadth of some of their 
backgrounds.

Radio in Crisis
I soon realized that Radio Free Europe was in deep crisis. It was only 
just over eight months since the Hungarian Revolution. The attacks 
on the Radio’s mishandling of the revolution––in Germany, Western 



The Lowest Ebb       3

Europe generally, and in the United States––were still continuing. 
There were strong demands in Germany that the Radio leave, in 
West Europe and in the United States that it be totally discontinued 
or drastically reformed. Within the Radio itself the Hungarian staff 
were divided, fearful, and listless. The others shared their sense of 
foreboding.

What particularly depressed most RFE Hungarians was the 
widespread criticism of them inside Hungary itself. And among the 
large number of Hungarians who left their native land when the 
revolution was put down there was not a good word for the station.

Enemies at the Outset
But it was not long before I realized that, prior to the Hungarian 
Revolution, in fact right from its earlier beginnings in 1951, RFE 
had been the object of numerous attacks in both the United States 
and Western Europe. The attacks had come from right, left, and 
center. The right was convinced it had too many communists, the 
left too many fascists, the center too many of each. Fulton Lewis Jr. 
was its most persistent American tormenter. But, from my days at 
the University of Michigan in 1951–52, I had always believed that 
Fulton Lewis’s enmity must be a badge of honor. I was therefore 
not too worried about this. As for some of the other detractors 
in the United States and Germany, I felt the same about them 
too. Whatever faults RFE had in those days, at least it stood for 
something better than most of its enemies.

The attacks on the Polish Service from West German 
organizations speaking for Germans expelled from Poland, “die 
Vertriebenen,” were even exceeded in volume by the attacks on 
the Czechoslovak Service from Sudeten German expellees. And 
since these expellees had considerable support in the Bundestag, 
the West German parliament in Bonn, even more support in the 
Bavarian parliament in Munich, as well as considerable media 
support in Bavaria, as a whole these were onslaughts that could not 
be ignored.

But the Czechoslovak Service also had to stand virulent attacks 
from the United States. The main target there was Ferdinand 
Peroutka. Peroutka had been one of the most famous journalists 



4	 Radio Free Europe

in the history of Czechoslovakia’s First Republic, perhaps best 
remembered for a series of journalistic duels with President Thomas 
Masaryk in the 1920s. Peroutka was a Social Democrat. That was 
enough for his American critics. But most RFE Czechs held him 
in great respect. I remember him striding the Radio corridors in 
1960, when he was “imported” from New York to help restore 
order in a Czechoslovak Service collapsing from petty feuding and 
mismanagement. Peroutka had by then survived the onslaught of 
the 1950s. He was now very much the elder statesman, acting the 
part naturally and impressively.

The Charges over Hungary: How Genuine?
But these charges were as nothing compared with those that 
inundated the Radio over the 1956 Hungarian Revolution. RFE was 
accused both of fomenting the revolution and encouraging it to 
continue by promising the revolutionaries American military help. 
Most damagingly, these charges originated with the revolutionaries 
themselves. Psychology can best explain them: scapegoat 
syndrome! RFE was, after all, an instrument and a symbol of an 
America on which Hungarian hopes and dreams had centered. 
American troops were also close at hand in West Germany. RFE, 
born of the Cold War, was seen as part of the American offensive 
against Soviet communism and Russian imperialism. During the 
revolution it undoubtedly had a large and anxious audience. After 
defeat, this audience irrationally but understandably presented its 
list of charges.

Objectively there was little to support any of these accusations. 
But revolutions are not objective: they are intensely subjective. 
There is no truth about revolutions, just versions. In 1956 people 
heard what they wanted to hear and then put the most hopeful 
twist on it. But the charges against a few RFE programs, once the 
fighting had begun, do carry some weight. There was one rogue 
program about making Molotov cocktails and one or two about 
the proximity, though not the intentions, of American troops. But 
what the Hungarian broadcasters at RFE could be comprehensively 
criticized for was the excitement, the shrill partisanship, even the 
near hysteria of some of their presentations. Small wonder that 
what they did say was wrongly and tragically misconstrued. RFE’s 



The Lowest Ebb       5

broadcasts were misquoted and distorted, and as such they spread 
like a prairie fire. 

This is not an attempt to exonerate Radio Free Europe. Serious 
mistakes were made, but they were exaggerated for different reasons 
and from different motives. Any examination of these mistakes 
must also center on the situation within the radio itself. Was it 
equipped to meet the biggest crisis in its history? No, it was not. 
In the Hungarian Service itself the leadership, though not without 
some intellectual ability, was aged, enfeebled, and ineffective.

Nor was it psychologically prepared for such a crisis. Its members 
were conditioned by the context of the Cold War that had created 
Radio Free Europe. Their thinking about the Cold War was being 
conditioned from many sources, not only within the Hungarian 
exile community itself, but also by an American administration that 
was sponsoring Radio Free Europe, which many saw as speaking 
for it. There was also the feeling that this Cold War would soon 
be over––a couple of years at the most. Communist rule would be 
deposed as quickly as it had been imposed. It was American might 
against a primitive Russian barbarism that was trying to keep down 
populations superior to it, alien from it, and disdainful of it. Radio 
Free Europe had only begun operating in 1951. Now in just over 
five years came the Hungarian Revolution and an almost similar 
crisis in Poland. Events seemed to be conforming to expectations.

This mentality also largely explains the policy divisions among 
RFE’s Hungarians that the revolution brought to the fore. Many of 
them were indeed convinced that it was signaling the demise of 
communism itself. As to the future this meant returning to the past, 
to precommunist Hungary, hopefully even to pre–Trianon Hungary. 
The struggle, therefore, of the Imre Nagy revolutionary regime 
against the Soviets and their local allies was basically irrelevant. 
Cardinal Mindszenty was the hero for many RFE Hungarians, 
certainly not the communist Nagy. A reform communism under 
Nagy, or anybody else, was the last thing they wanted. And for a 
few hallucinatory days what they wanted was what they thought 
they could get.

But it was not just RFE’s Hungarians who must take the blame 
for what became a fiasco. The American management should 
take even more blame, specifically its policy director, William E. 



6	 Radio Free Europe

Griffith. There was neither crisis leadership nor policy direction 
from the center. This may have been because there was none from 
Washington, caught as ill prepared as Munich was. The role of the 
American management was a shabby one, and subsequent efforts to 
explain, excuse, or defend it only added to the shabbiness. Griffith 
was a brilliant man, although his relentless intellectual posturing 
often caused irritation and outright derision. He subsequently 
left the Radio in 1958, became a professor at MIT, a consultant to 
a medley of American government agencies, and a globetrotting 
advisor to the Readers Digest.

The Polish Contrast
Immediately preceding the crisis caused by the Hungarian 
Revolution in November 1956 was what became internationally 
known as the “Polish October.” The way RFE managed this crucial 
episode was totally different from its bungling over Hungary. This 
was partly because everything moved in its favor. First, the situation 
there in Poland: all three sides, the Polish, the Russian, and the 
Polish people, showed statesmanship. The Polish Communist Party 
was provident enough to recall Władisław Gomułka, disgraced in 
1949, to its top position. Stalin had seen Gomułka as a dangerous 
nationalist, and Gomułka was lucky to survive with his life. This 
now gave him a strong appeal among even anticommunist Poles. 
The Polish people showed determination tempered by restraint. 
As for its leadership, the contrast with Hungary was all too clear. 
The Poles had Cardinal Wyszyński, the Hungarians Cardinal 
Mindszenty. The former showed himself a statesman; the latter 
was always a reactionary cleric. Wyszyński set about arranging a 
peace-saving modus vivendi with Gomułka. It didn’t last long, but it 
was long enough. It saw the immediate crisis out and saved Poland 
from a Soviet invasion.

Then there was Khrushchev. He originally wanted to avoid 
invading Hungary, too. But Nagy’s declaration of Hungarian 
neutrality and his withdrawing of Hungary from the Warsaw Pact 
left Khrushchev no option. Poland, for once, opted for realism, not 
romanticism, and was saved. Two invasions in two months could 
have led to World War III. It would certainly have cost Khrushchev 
his job.



The Lowest Ebb       7

Inside RFE these developments made life much easier for the 
Polish broadcasters. But it was the leadership of these broadcasters 
that made the real difference, leadership given by Jan Nowak, the 
Polish broadcasting director. During his entire RFE career, which 
ended in 1975, Nowak, a hero of the wartime Polish underground, 
could sometimes be wrong, even petty, in everyday matters. But 
when “it counted”––and it certainly counted in 1956––he was 
a statesman. He was, in fact, the one man in RFE’s history with 
a touch of greatness about him. There was a nervous excitement 
in the Polish Service broadcasts during the October crisis, but 
generally it was a cool calm. The service showed strong support for 
Wyszyński and a quiet respect for Gomułka. The crisis was soon 
over. The Polish Broadcast Service not only helped to save Radio 
Free Europe, but it helped save Poland, too.

The Polish Service (and Jan Nowak) had had a kick-start when 
Colonel Józef Światło, a senior officer of the UB, Poland’s security 
service, deserted to the West in December 1953. Światło was privy 
to, or had participated in, the worst excesses of this thoroughly 
Stalinist organization. He seemed also to know everything about 
Soviet penetration of the UB and the luxurious living of UB officials. 
He gave a series of interviews to RFE’s Polish Service in 1954 that 
created a sensation in Poland, shook the communist regime, and 
established RFE’s reputation throughout the country. A reputation 
it never lost! There was considerable opposition within the Polish 
Service to using a man like Światło, but Nowak, aware of both the 
political and journalistic opportunity, would have none of it. It was 
probably Radio Free Europe’s greatest ever coup.

A brief note typifying Nowak. He had many admirers in the 
West, several prominent journalists among them. None admired 
him more than the journalist and writer David Halberstam, then 
of the New York Times. It was Nowak’s streak of nineteenth century 
Romanticism that really got to Halberstam. When he asked Nowak 
when he had left Poland, the answer could have been straight out 
of Mickiewicz: “I never left Poland.” 

The first decade of Radio Free Europe’s history–– the first few 
“cowboy” years, the Polish October, the Hungarian Revolution, 
ended with a mixed record and a mixed reputation for the Radio. 
But it had at least survived. Its job now was both to regain and 
strengthen confidence, internal and external. 



8	 Radio Free Europe

Changes and Chances
Staff changes at RFE were only to be expected after 1956. There 
were important changes in the head offices in both Munich and 
New York, in the Munich policy directorate, and in the Hungarian 
Broadcast Service itself. But in all five Broadcast Services a long 
lean look was leveled at past approaches, methods, and mindsets. 
The essential changes occurred within the Broadcast Services 
themselves, and they happened quite quickly. A comparison 
between RFE’s programs in 1957 and those in 1965 show a stark 
difference. The Hungarian Revolution itself was enough to make 
RFE’s cold warriors less fervent. So was the distinct possibility that 
they would lose their jobs if they weren’t. Good sense and resilience 
played their parts, too. RFE was responding and maturing.

One new appointment deserves special mention: that of István 
Bede as Hungarian Broadcast Service director. Bede had been 
Hungary’s ambassador in London before the communist takeover. 
As service director for some fifteen years, he tended sometimes to 
use backstage diplomacy when up-front directness would have 
been better. But he brought high intelligence, political nous, and 
personal presence to what for several years was the most difficult 
job in the Radio. And he put the Hungarian Service back on its feet, 
behaving properly and broadcasting sensibly and successfully.

But there were two more post-1956 factors that determined 
the Radio’s future course. One was the wise Washington decision, 
resisting strong pressure, not to turn RFE into a news and 
information radio only. Comment continued to play the defining role 
in RFE’s broadcasts, as it had always done. It is discussed later in 
this book (see chapter 5), but its very survival after the trauma of 
1956 must obviously be noted in passing.

The second factor was the emergence of a diverse and totally 
new situation in Eastern Europe itself. Under Stalin there was 
grey, oppressive uniformity. For three years after his death both 
the Soviet Union and its satellites were trying to recover from this 
uniformity and were unsure how to. Then came the explosions 
of 1956 in Hungary and Poland. After that came Khrushchev’s 
brave decision to opt for reform communism, aimed at securing 
“communist legitimacy.” This meant domestic change for those 
satellites that might want it. Parameters were still there, of course, 
but they were widened.



The Lowest Ebb       9

Very soon a patchwork quilt appeared in Eastern Europe. 
There were movers and nonmovers. Gomułka’s Poland lapsed 
into stagnation. Bulgaria stepped out of its shell and then almost 
immediately stepped back into it again. But in the other three “RFE 
countries” things really did move. Hungary quietly began a broad 
movement of reform. A little later Czechoslovakia began an even 
broader movement of reform. Romania battened down the hatches 
at home then surprised everyone by striking out for as much 
independence as it could get.

This was RFE’s new challenge and opportunity. Now it had 
something in Eastern Europe to respond to and interact with. Now 
it was called to its historic mission. Now it was necessary more 
than ever to comment, discern, and appraise. Now it also became 
an enviable place to work.


